Stage is begonnen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nadine Liefting - WaarBenJij.nu Stage is begonnen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nadine Liefting - WaarBenJij.nu

Stage is begonnen!

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

01 Maart 2012 | Suriname, Paramaribo

Zo, maandag had ik mijn eerste stagedag! Wat een dag en wat veel nieuwe indrukken heb ik na één dag al gekregen. Een dubbel gevoel, dat wel! Ik ga stagelopen in klas 1. Dat is Nederland groep 3. Er zitten dertig kinderen bij mij in de klas, waaronder 25 jongens en 5 meisjes. Prachtige verdeling dacht ik zo! De school begint om kwart voor 8. Dat betekent dat wij er rond een uur of half 8 wel willen zijn. Onze fietstocht begint dan ook 10 voor 7. Mooie tijd. We zijn wel al lekker om kwart voor 1 klaar, dus rond een uur of half 2 (zonder vertraging, zoals een rivier de we plotseling inrijden) zijn we dan weer thuis. Kort dagje lijkt dat natuurlijk, maar in Nederland geef je 5,5 uur les per dag en op woensdag geef je meestal maar 4 uurtjes les. Onze dag duurt 5 uur, maar dit loopt allemaal aaneengesloten. In Nederland heb je vaak nog een pauze van een uur en een kwartier.

De kinderen zijn erg onrustig en de leerkracht schreeuwt af en toe flink tegen de leerlingen. Wat wij in Nederland totaal niet gewend zijn, is hier eigenlijk normaal. Ook loopt de leerkracht veel weg, wat in Nederland ook niet veel voorkomt. Het niveau ligt aanzienlijk lager dan in Nederland en het tempo ook. De leerlingen zijn al erg lang bezig met het maken van zes sommetjes. Dat is een erg groot verschil dan in Nederland.

Maandag begon de dag met een weekopening. Op het begin werden er liedjes gezongen. Er werd gezongen en door de directrice werden er een aantal dingen besproken. Ook kregen Sara en ik nog de kans om ons voor te stellen voor de hele school. Tot slot werden er nog een aantal gebeden voor gelezen uit de bijbel en mochten de kinderen terug naar de klas. Vrijdag hadden wij zoals jullie al eerder konden lezen een afspraak met het schoolhoofd. Helaas was zij die dag niet gekomen, dus hebben wij ’s morgens nog even met haar gepraat. Wij hadden vrijdag wel al met mijn stagebegeleider gesproken over de kledingvoorschriften. Een legging met een jurkje die je schouders bedekt was prima. Helaas dacht mevrouw Sylvester hier anders over. Dit was niet een heel fijn begin. We hebben ons verontschuldiging ons, maar we hadden allebei geen fijn gevoel over onze kleding die we aan hadden. Vervolgens hebben we nog een aantal dingen overlegd en gingen we terug naar onze klassen.

Dinsdag had ik mijn tweede stagedag. Net zoals de eerste stagedag heb ik veel geobserveerd en de leerlingen begeleid tijdens het werkproces. Ook heb ik de leiding genomen als mijn mentor weg was. De leerlingen zijn wel super lief en erg vrolijk. Ze glimlachen steeds naar je en zijn erg geïnteresseerd waar je vandaan komt. Nederland, hoe is dat eigenlijk? Daar is het toch altijd koud? En jullie zijn ook wit en hebben geen bruine ogen. Toch wel gek voor de kinderen. Ook zijn ze erg beleefd en dankbaar als je ze helpt. Ik hielp bijvoorbeeld een meisje met rekenen. Ze vond het heel erg moeilijk, maar uiteindelijk lukte het haar om de sommen te maken. Ze was zo vrolijk dat ze op sprong om mij een knuffel te geven en een zoen. Dat geeft wel een fijn gevoel, vooral omdat ze er daarna aan toe voegde: “Juf, u helpt mij zo goed. U bent lief!” Dat zijn dingetjes die ik ook echt wil opschrijven en niet wil vergeten. Van andere studenten heb ik namelijk gehoord dat er heel veel moeilijke dagen tussen zitten en dat er ook wel baalmomenten tussen zitten, maar dat je vooral met de kleine dingetjes heel blij moet zijn. Ik, als perfectionist, vind dat dan ook best lastig. Ik blijf vaak malen in mijn hoofd met de dingen die slecht gingen, terwijl er op een dag ook wel goede dingen zijn gebeurd. Dat is dan ook een mooi leermoment voor mij.

Woensdag had ik mijn derde stagedag. Er stond op die dag een mooie verrassing op mij te wachten, want mijn stagebegeleider kwam niet opdagen. Rond een uurtje of tien melden ze zich telefonisch dat ze die dag ‘spoedverlof’ opnam. Het regende die dag erg hard, dus misschien was dat de reden. Ik kwam die dag helemaal doorweekt op school aan en op de terugweg fietsten we tot onze kuiten in een enorme plas regen. Het leek wel alsof we een rivier in hadden gereden die af en toe wat golfjes maakte. Erg grappig om mee te maken. We konden ook niet doorrijden, dus af en toe moesten we stoppen. Ik was erg bang om mijn slippers kwijt te raken, dus moest mijn tenen zo fijn persen dat ze toch aan mijn voeten bleven haken. Haha! Ook houden de automobilisten niet erg rekening met het weer en halen je in met een hoge snelheid wat er natuurlijk voor zorgt dat er een plens water over je heen komt. Fijn! Maar goed, mijn mentor belde dus mooi op tijd af dacht ik zo. En oja ik moest de dag zelf draaiende houden. Lastig zo zonder planning. Als je in Nederland plotseling moet invallen, ligt er vaak een prachtige map op het bureau waarin staat wat je die dag moet doen! Dit hebben ze in Suriname niet, dus moest ik even een noodplan maken. Ik besloot om gewoon maar rekenen, Nederlands, schrijven en lezen te geven. Rekenen ging erg goed. Ik had een drama-activiteit verzonnen rond het optellen. Deze heb ik al meerdere keren op de Ipabo voorbij zien komen, dus kon ik nu mooi gebruiken. Ik heb het buschauffeur spel ingezet. Één leerling is de buschauffeur en er komen steeds meer leerlingen bij in de bus (die staan bij de bushalte). De leerlingen moesten door middel van optellen uitrekenen hoeveel leerlingen er in de bus zaten en hoeveel er in de bus zaten als er bijvoorbeeld twee kinderen in zouden stappen. Om het beeldend te maken, heb ik ook leerlingen laten instappen. De leerlingen vonden dit echt prachtig en heel leuk om te doen. Er ontstond veel enthousiasme, dus dit leverde een heel fijn gevoel bij me op. Voor de rest verliep de dag met ups en downs. De leerlingen waren erg rumoerig, zoals ik eigenlijk ook maandag en dinsdag had gezien. Nu kon ik de leerlingen nog wel stimuleren om hun best te doen door een spelletje te doen, maar toch was het wel lastig. Toch heb ik wel even zomaar een dag kunnen draaien in een wildvreemde klas, waar geen planning aanwezig is.

Vrijdag heb ik opnieuw stage. Normaal gesproken loop ik die dag niet stage, maar nu is er ‘snoeppauze’. Dat betekent dat leerlingen en leerkrachten wat lekkers meenemen van huis en verkopen op het schoolplein. De leerlingen krijgen dan geld mee van hun ouders en kunnen wat lekkers kopen in de pauze. Het geld gaat naar de schoolpot. Daar kunnen reparaties van betaald worden of schoolmaterialen, zoals schriften, potloden enzovoort. Dit is noodzakelijk, omdat het niet vanzelfsprekend is dat die dingen er allemaal zijn en dat daar altijd genoeg geld voor is. Daarom leek het voor ons ook een mooie bijdrage om mee te helpen. We gaan vanmiddag een reuzenstapel pannenkoeken bakken om die morgen te verkopen. En natuurlijk zullen we er zelf voor vanavond ook een paar voorproeven.

Maandag ga ik trouwens echt beginnen met lesgeven. Nou ja dat was voor mij woensdag natuurlijk al het geval, maar voor maandag ga ik mijn lessen echt voorbereiden zoals ik dat geleerd heb. Ook ga ik beginnen met een beloningssysteem om de leerlingen op een positieve manier te stimuleren. Ik hoop dat dit lukt en dat de leerlingen sneller luisteren, klaar zitten en elkaar geen pijn meer doen. Dat zijn de drie punten waar hard aan gewerkt moet worden in mijn stageklas. Ik hoop dat dit goed gaat komen. Natuurlijk zal ik mijn up en down momentjes hebben, maar die heb je ook in Nederland. Ik ga er gewoon voor en ik hoop een prachtige stage mee te maken. Een stage waarin ik in ieder geval heel veel leer, maar niet alleen over het lesgeven, ook over mezelf en over mijn eigen visie en ideeën. Ik houd jullie zoveel mogelijk op de hoogte van mijn stage, maar natuurlijk ook van de leuke tripjes die ik ga beleven.

Voor de rest hebben we ’s middags lekker relaxt gedaan. Ik heb nog sandaaltjes gekocht, die ook te zien waren op facebook! We mochten namelijk geen gympjes aan, maar nette sandaaltjes. Dit was natuurlijk een prachtig moment om even de steps binnen te lopen. Ik moest namelijk sandaaltjes hebben voor de volgende dag, anders zou ik niet aan de kledingvoorschriften doen en dat is natuurlijk zonde! Ook hebben we dinsdagavond gekickbokst. Echt super leuk, maar wel lekker intensief. Ik heb nu wel een beetje last van buikspierpijn, omdat we lekker veel buikspieroefeningen moesten doen en ook niet zulke lichte oefeningen. Het was een proefles, maar ik denk dat we er wel op gaan. Het was in ieder geval een heerlijk uurtje sporten. Voor 35 SRD kun je voor twee keer in de week kickboksen. Dat is nog niet eens 9 euro per maand. We sporten dan dinsdagavond en donderdagavond. Gisteravond zijn we met wat studenten iets gaan drinken bij Zus&Zo! Een gezellig restaurantje, waar we zeker vaker wat gaan drinken en natuurlijk iets lekkers gaan eten.

Zaterdag gaan we dolfijnen spotten. Ook hopen we kaaimannen te gaan spotten, maar dit is afhankelijk van de aanmeldingen die zullen komen. Het lijkt mij super eng m zo’n kaaiman vast te houden, maar wel een mooie ervaring. Zal Nadine het aandurven? Geen idee! Maar de foto’s zullen natuurlijk het bewijs leveren.

Liefs,
Nadine.

  • 01 Maart 2012 - 15:03

    Jos:

    Hoi lieve Nadine,
    Je bent lekker en goed bezig maar had dat natuurlijk al een beetje vernomen via skype. Leuk verslag weer! Die kaaimannen en dolfijnen heffen elkaar goed op qua enge beesten. Het ene dier lacht constant en de ander wil je eigenlijk in één hap opvreten...haha.
    Liefs, pap

  • 01 Maart 2012 - 15:14

    Ilonka:

    He Nadine!

    Leuk om je verhalen te lezen! Die ups en downs heb ik hier ook, meer downs dan ups dus dat is wel jammer!
    Geniet er van en wat zullen wij een enorme ervaring hebben straks! =D

  • 01 Maart 2012 - 15:26

    Simone:

    Super hoe je alles toch weer relativeert en je toch nog positief en enthousiast kan blijven! Wel het liedje van Bigi Kaiman (ofzo) ooit leren als je die beesten van het weekend ziet :)
    kusjes uit Amsterdam

  • 01 Maart 2012 - 17:02

    Esther Liefting:

    Hoi, wat leuk om te lezen joh! spannend je stage klas!nou 1 ding scheelt, ze praten nederlands! en grapppig dat je andere kleding aan moest om voor de klas te staan!nou geniet van alles en tot je volgende verhaal maar weer hoop dat je verder nog een hoop dolfijnen spot!xxx

  • 01 Maart 2012 - 17:56

    Annemieke:

    Hai Nadine, ik geniet van je mooie verhalen. Fijn, dat je het zo naar je zin hebt. De kinderen zijn wel lekker vroeg vrij, zeg. En jij ook. Knap dat je de hele dag les hebt gegeven zonder voorbereiding en zonder lesprogramma. Zo zie je meteen hoe veel je al geleerd hebt en hoe ver je al bent. Je bent gewoon al een echte juf. P.S. Kun je voor mij een baby kaaiman meenemen? Je kunt hem ook meegeven aan je vader en moeder .... :) xx

  • 01 Maart 2012 - 20:47

    Janine:

    Leuk verhaal weer meid! Ik lees ze met plezier elke keer :)
    Knap dat je zelf een hele lesdag heb geimproviseerd! En dat buschauffeur spel ook, haha geniaal! X

  • 02 Maart 2012 - 18:01

    Nadieh:

    Hee meisie!

    Leuk verhaal weer :D
    Haha fietsen in een rivier! Ben benieuwd of wij dat ook gaan ervaren :P
    veel plezier bij de dolfijntjes en de kaaimannen! :)

    xxxx Nadieh

  • 04 Maart 2012 - 19:35

    Odile:

    Hoi Nadine, via Gerard hebben we jouw weblog gevonden en wat een leuke verhalen schrijf je. Dat komt vast goed met je stage daar! Heel veel plezier verder en we lezen de komende tijd met je mee!

    Groetjes uit Zeeland van Thijs, Odile en Jonas

  • 05 Maart 2012 - 12:56

    Oma Nelly:

    Goed van je, dat je alleen in die klas hebt les gegeven.
    Wij hadden vroeger van 7 tot 12 uur les. Het went wel en 's morgens vroeg is het nog niet zo warm.
    Neem nog maar een schaafijs met amandelstroop op Suriname.
    Liefs

  • 05 Maart 2012 - 19:14

    Anna:

    Elke keer schrik ik me dood als ik die beul tekst weer zie verschijnen op mn telefoon dus besloot maar even mn laptop in te schakelen! wat een super leuk verhaal naad! t gaat weer lekker op zn surinaams als ik dit zo lees. tranquillo en alles komt wel goed.. gelukkig was dit bij jou t geval toen je plots alles zelf moest doen! hoop dat je veel dolfijntjes spot!
    Enjoyyyyy! kuss

  • 06 Maart 2012 - 10:33

    Miranda:

    Ik ken een liedje:
    bigi kaiman, kaiman, kaimannn
    bigi kaiman jump aliba bari tjue tjue!

    Die heb je toch wel gezongen daar he???

    echt leuk je verhalen! veeeel plezieer!

  • 07 Maart 2012 - 18:59

    Marja:

    Wat leuk dat we je zo kunnen volgen.
    Nadine wij wensen je heel veel plezier.
    Geniet van alle mooie momenten.
    Groetjes Marcel & Marja en de jongens

  • 07 Maart 2012 - 20:37

    Jan En Irene Leuring:

    Ontzettend leuk om je verslagen te lezen, zo blijven wij in ons koude kikkerlandje een beetje op de hoogte van je escapades. Wij vinden je nu al een dappere dame, jij redt je wel daar. Pas op voor al te doortastende (kaai)mannen. Give the dolfins a big hug en jezelf ook! X

  • 09 Maart 2012 - 10:52

    Opa:

    Een leuk idee om je vrienden en kennissen op deze manier op de hoogte te houden. Ik kan me voorstellen dat het een spannende reis wordt. Enfin je weet er leuk over te vertellen. Ik ben benieuw wat er nog meer voor avonturen volgen.
    Groetjes
    opa

  • 10 Maart 2012 - 18:28

    Nico Marian:

    hoi nadine, leuke verhalen wat heb je
    al veel meegemaakt, we blijven je volgen, groetjes van hier.

  • 21 Juni 2012 - 13:12

    Opa:

    Met veel plezier heb ik je verslagen gelezen. Je hebt in een korte tijd geweldig veel belevenissen meegemaakt. Fijn dat alles je zo goed bevallen is in Suriname en dat de stage, over het algemeen goed verliep.
    Bedankt voor je levendige en interessante verhalen. Misschien moet je echt reisverslaggeefster worden.
    Nogmaals bedankt en tot ziens. Opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nadine

Actief sinds 06 Jan. 2012
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 19262

Voorgaande reizen:

19 Februari 2012 - 17 Juni 2012

Suriname

Landen bezocht: