Weer een kijkje in het drukke leven van Nadine! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nadine Liefting - WaarBenJij.nu Weer een kijkje in het drukke leven van Nadine! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nadine Liefting - WaarBenJij.nu

Weer een kijkje in het drukke leven van Nadine!

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

08 April 2012 | Suriname, Paramaribo

Goedemorgen (onee, voor jullie goedemiddag)

Zo het is al een tijdje geleden dat ik een reisverslag heb geplaatst. Nu maak ik natuurlijk zo ontzettend veel mee dat ik gewoon helemaal geen tijd heb om af en toe wat te schrijven, dus hier weer even een verslag op een mooie zondagochtend op eerste paasdag. Ik zit nu heel hard te bedenken wat ik allemaal heb meegemaakt, dus ik begin gewoon met een aantal leuke anekdotes te vertellen in de hoop dat het natuurlijk heel interessant is.

Laten we eerst eens beginnen met het doel dat ik hier heb in Suriname: stage. Sommigen van jullie denken dat ik alleen maar leuke dingen aan het doen ben, dat ik alleen maar aan het feesten ben, tripjes aan het maken ben en heel veel lol beleef, oftewel gewoon vier maanden vakantie aan het vieren ben, de kou in Nederland aan het ontlopen ben en dus niets nuttigs aan het doen ben. Heel stiekem heb ik dit gevoel ook wel hoor, dus daar is helemaal niets mis mee! (sst.. niet door vertellen hoor dat ik dit gevoel soms ook wel een beetje heb). Toch heb ik het soms ook druk. Ik moet elke maandag t/m woensdag stage lopen. Ik ben wel al helemaal gewend aan mijn stage. Ik vind het ook leuk, want ik krijg zoveel liefde terug van de kinderen. Ik heb in ieder geval het gevoel dat de kinderen mij waarderen en dat geeft mij wel voldoening. De leerlingen komen bijvoorbeeld altijd naar mij toe als ze een vraag hebben over de stof of over iets anders. Regelmatig komen ze naar mij toe om mij een brasa te geven en om te zeggen dat ik lief ben en heel mooi. Dit is natuurlijk wel een mooi compliment van een zesjarige, haha! Ik heb ook het zonnetje van de dag geïntroduceerd, wat erg goed in de smaak valt bij de kinderen. Elke dag is er één of zijn er twee kinderen het zonnetje van de dag. Zij worden die dag extra in de gaten gehouden en mogen kleine dingetjes voor mij regelen, zoals de bordveger uitkloppen, het bord schoonmaken, even iets vragen aan het schoolhoofd enzovoort. Aan het einde van de dag wordt het zonnetje overgoten met complimentjes van de rest van de klas. Deze complimentjes schrijf ik op een A4’tje. Dit A4’tje heb ik mooi versierd met stickertjes en kleine tekeningetjes en natuurlijk een mooi zonnetje. De kinderen vinden dit erg leuk. Ze vinden het heel spannend en ze willen heel graag het zonnetje zijn. Het zonnetje mag aan het einde van de dag uit de geheimezonnetjestas een kaartje pakken waar een naam op staat. De naam die op het kaartje staat mag het volgende zonnetje zijn. Het kind komt met zijn naam op het bord te staan achter een grote zon. De kinderen genieten hier echt van en vinden het fijn om complimentjes te geven en te krijgen. Ik merkte op het begin dat de leerlingen het lastig vonden om complimentjes te maken en deze dan ook te krijgen. De kinderen zijn misschien wel niet zo gewend om complimentjes te geven en deze te krijgen.

Momenteel is het vakantie, maar na de vakantie ga ik ook nog wat leuks introduceren. Wat ik precies ga introduceren heb ik al een klein beetje in mij hoofd, maar de uitwerking ontbreekt nog. Ik hoop dat door deze kleine dingetjes de groepssfeer in de klas verbeterd. Het klimaat in de klas is helemaal niet veilig en er is een hoop onrust in de klas. Dit zorgt ervoor dat het soms best last is om les te geven. Ik heb ook weleens mijn vervelende momentjes en ben absoluut niet altijd even positief over mezelf. Toch maken de kinderen heel veel goed. Ik leer hier om niet zo perfectionistisch te zijn en om vooral te kijken naar de momentjes die wel goed gingen. Al ging maar een uurtje van de vijf uur goed, dan moet ik proberen te kijken naar dat ene uurtje! Het was toch een heel uur dat het goed ging, toch? Het gaat steeds beter om wat positiever te kijken naar mezelf, maar toch blijf ik het perfectionisme wel in mij houden denk ik.

Naast stage heb ik ook gewoon mijn schoolopdrachten. Donderdag 12 april is het eerste inlevermoment. Dit is weliswaar een tussentijdse beoordeling, maar het is voor mij een mooie streef om dan Nederlands en rekenen voor een groot deel af te krijgen. Ik denk dat dit me wel gaat lukken. Deze week is het vakantie, dus als ik even een vrij uurtje heb en de zon roept mij niet, dan ga ik even aan school werken. Alles gaat hier rustig aan, dus na een uurtje verdien ik wel weer een pauze. Ik hoop dat ik het af red, maar ik heb er wel vertrouwen in. YEAH!

Momenteel heb ik heerlijk twee weken vakantie. Echt heerlijk. Lekker bijkomen van dat drukke leventje wat ik heb natuurlijk. Mijn vakantieplannen had ik eigenlijk perfect voor elkaar. De eerste week zou ik gebruiken om aan school te gaan en om af en toe lekker even van de zon te genieten. Oja om jullie wat minder jaloers te maken: dit is nu al de vierde dag dat het slecht weer is. Gelukkig regent het nu niet, dus ik hoop dat de zon straks lekker gaat schijnen en dat ik lekker kan luieren en bruinbakken op het luchtbed. Jippie! Maar goed mijn vakantieplannen.. Na de eerste week, had ik dus nog een hele week vrij! Schoolwerk was ingeleverd en op een gegeven moment gaat dat zwembad ook maar vervelen als het je maar blijft roepen. Bah! Dus bedachten Esther, Eef en ik om een weekje op vakantie te gaan. Eerst wilden we naar Aruba of Curaçao, maar de tickets waren iets boven het budget. Dus besloten we uiteindelijk maar naar Trinidad & Tobago te gaan. Trinidad en Tobago zijn twee eilandjes, maar horen wel bij elkaar. Van de stagebegeleider van Esther hadden we gehoord dat Tobago mooier en leuker is voor ons. Dus bedachten we dat we eerst met het vliegtuig naar Trinidad vlogen en daarna met de Ferry naar Tobago voeren. Prima idee, toch? Wie kan dat nou zeggen? Helaas is ons plan in duigen gevallen. Ik heb voor Suriname een MKV nodig. Dit is een verblijfsvergunning dat je langer dan 90 dagen in het land mag vertoeven. Helaas is na 6 weken mijn MKV nog steeds niet binnen en mag ik dus niet het land in of uit. Eef had helaas hetzelfde probleem, dus het hele feest gaat niet door. Maar goed ik ben iemand die niet te lang wil treuren om iets, dus ik heb al mijn vervelend gevoelens het zwembad in gegooid. Tsja, daar kan ik toch nu niet in zwemmen, want het is rot weer.. En besloot om even nieuwe plannen te maken. *Trommel de trommel de trommel…*

En de plannen zijn er hoor! Het weekend van 14-15 april ga ik naar Bigi Pan. Dit is een heerlijk relax oord, met een modderbad, je kunt er kanoën, kaaimannen vangen, vissen vangen en gewoon lekker genieten van het zonnetje. Dan ga ik 17-18 april naar Galibi/Frans Guyena. Daar ga ik hele grote zeeschildpadden spotten en nog meer dieren. Het schijnt een hele mooie trip te zijn, dus ik ben super nieuwsgierig en ik heb er ook heel erg veel zin in! Donderdag 19 april komt mijn oma aan in Suriname, dus die ga ik verwelkomen in het mooie Suriname. Eigenlijk zou ik dan in Tobago zijn, maar mijn oma verwelkomen is natuurlijk ook erg leuk en ik vind het stiekem toch wel leuk dat ik haar een warm welkom kan geven hier in Suriname. Ik vind het namelijk wel tof dat ze komt hoor! Dus ik vermaak me dan wel! Zaterdag komen mijn lieve vriendinnetjes Marise en Nadieh naar Suriname. Dus hen kan ik ook verwelkomen! Ik heb heel veel zin in de komende tripjes en natuurlijk in de komst van mijn lieve oma en lieve vriendinnetjes. Ik kom mijn vakantie dus wel door, daar hoeven jullie je absoluut geen zorgen over te maken.

De afgelopen dagen heb ik mij ook vermaakt hoor. De weekenden staan in het teken van stappen, relaxen, wat schoolwerk en eventueel een tripje tussendoor. Twee weken geleden heb ik mogen genieten van mijn eerste partybus feest. Een partybus is een bus waar je kan party’en. Wat een prachtige uitleg. Oké, wat duidelijker: het is een open bus met wat stoelen en een deel zonder stoelen waar je lekker kunt swingen op de muziek die uit de boxen knalt. Iedereen heeft zijn eigen drank mee, dus je kunt al raden dat het één gekkenhuis gezelligheid is op de bus. Voorafgaand van de partybus hadden we trouwens een surpriseparty voor ons huisgenootje Gedo georganiseerd. De mannen hadden hem ’s morgens om kwart over zeven al gewekt met toeters, confetti en bier! Daarna zijn ze gaan vissen. De dames hadden het geluk dat ze het huis mochten versieren en dat is aardig gelukt. Overal hingen slingers, we hebben 120 ballonnen opgeblazen en we hebben het mooi gemaakt. Rond een uur of 3 kwam de cocktailshaker aanzetten, die de hele middag en avond heerlijke cocktails heeft verzorgd. Om kwart over 4 kwam Gedo binnen. Hem was gezegd dat hij even snel zijn tas moest pakken en zijn hangmat, want ze zouden nog ergens heen gaan. Dit was natuurlijk een smoes, want toen ze aankwamen stonden wij daar met confetti en camera’s in onze handen. We begonnen heel hard te zingen toen hij aankwam en toen kon het feest beginnen. Gedo die altijd een praatje klaar stond, stond nu letterlijk met zijn mond vol tanden. We hadden hem echt verrast. Het was te mooi om het te vertellen, zijn reactie moest je gewoon in het echt zien. We hebben een prachtige middag/avond gehad! De avond sloten we af met een feestje op de partybus en in de discotheek Zsa Zsa Zu! Een prachtig feest.

Ook heb ik Earth Hour meegemaakt hier. Voor één uur gaat het licht dan uit om de mensen te laten inzien dat het belangrijk is om zuinig om te gaan met het milieu. Goede actie! Het onafhankelijkheidsplein was helemaal versierd met fakkels en waxinelichtjes. Dat was wel een mooi gezicht! En natuurlijk leuk om mee te maken. Er waren verschillende bandjes. Overigens was dit zonder stroom: geen versterkers of microfoons dus! Het evenement werd ingeluid met een gospel. Daarna werd er aangekondigd dat het licht uit ging. Rond het plein was alles uit, maar voor de rest waren er nog veel lichten aan. Dus dat was wel wat minder. Jammer. Maar niet getreurd, want de muziek maakte alles goed. Er was een indianenband die met trommels en allerlei instrumenten muziek maakte. Het klonk super vet. Ook was er een vuureter, bah! Daarnaast was er een toffe dans van de marrons. Ze schenen helemaal in trance te zijn. Ook maakten ze op een gegeven moment vuur. Hier gingen ze om heen dansen. Na het dansen besloten ze er maar om gewoon door het vuur te lopen, want dat dansen om het vuur was natuurlijk wel een beetje saai. Ze dansten op hun blote voeten. Daarna was er nog een mafketel met een plantenbak op zijn hoofd die het dansen op blote voeten door het vuur ook geen uitdaging vond, dus besloot hij maar om te springen op zijn billen op het vuur. Niet echt fijn lijkt mij. Toch haalde hij daar ook niet een volle voldoening uit, dus pakte hij een stuk brandend hout en at het op of alsof het een groot stuk vlees was. Echt maf! Tot slot was er nog een soort battle met trommels en fluitjes op drie podia. Het was erg mooi om te horen en leuk om zo’n evenement mee te maken. Als afsluiting zijn we met heel wat huisgenootjes lekker wat gaan drinken bij ’t Vat. Na een marsoekasap voor de dorst heb ik samen met Esther een heerlijke cocktail gedronken: strawberry shortcake. Heerlijk met ijs, aardbeienlikeur en amaretto. Jammie.

Vorige week zondag was er een festival: Sun Glam. Helaas was de naam niet helemaal toepasselijk, want het regende super hard. Om bij het feest te komen, moesten we eerst een blubbertoestand door heen. Dit betekende dus een gratis modderbad voor onze voetjes. Heerlijk dat blubber tussen je teentjes. Het festival was echt super gezellig, ondanks de regen. De DJ deed in ieder geval erg goed zijn best. Het was een prachtig feestje!

Zo nu hebben jullie weer een mooi kijkje genomen in het spannende leven van madame Nadine. Gisteren ben ik uit eten geweest bij het pannenkoekenrestaurant en daarna als toetje nog een heerlijke cocktail gedronken. Vandaag staat er nog niet veel op de planning. We gaan straks even naar de supermarkt om heerlijke dingen te kopen voor een overheerlijk paasontbijt voor morgen. Paaseitjes hebben we nog niet gespot, dus moeten we nog even goed kijken of voor een goed alternatief zorgen, zodat we straks nog lekkere paaseitjes kunnen verstoppen, deze zoeken en lekker opsmikkelen! Ook hoop ik dat het zonnetje straks gaat schijnen, zodat ik nog even bij kan bruinen.

Heel veel liefs en een dikke Brasa uit Suriname.

x. Nadine

P.S. Super tof trouwens om nog steeds jullie reacties te lezen. Leuk om te zien dat wat mensen mij volgen vanuit Nederland of waar dan ook!

  • 08 April 2012 - 17:11

    Marita:

    nou ik lees `t al je doet ook nog wat aan je stage, ik twijfelde al `n beetje haha. ik ben blij dat `t allemaal goed/leuk gaat en dat je geniet. ik hoop nog veel te lezen van je. geniet nog maar lekker van je tijd daar. doeiii xx

  • 08 April 2012 - 19:40

    Simone:

    :) kusjes uit Amstelveen en een fijne pasen haha als ze dat daar ook vieren!

  • 09 April 2012 - 06:49

    Ineke Wittebrood :

    hallo nadine ik weer genoten van je verslag ,ben blij voor je dat het goed gaat en je geniet van je stage leuk voor je dat je oma er is en je vriendinnen .hoop dat je nog eieren heb kunnen vinden fijne paas nog en tot het volgende verslag .ps het regend hier nu ook kus ineke

  • 09 April 2012 - 09:19

    Marlies:

    Wat klinkt het allemaal leuk, één groot feest, maar wij missen ons "zonnetje" wel hoor!! Geniet er nog lekker van. Wij gaan het straks gelukkig allemaal bekijken. Heel veel liefs, xxx

  • 09 April 2012 - 18:01

    Nel Liefting:

    Hoi Nadine. Leuk verslag, blijf genieten !! Liefs Nel

  • 10 April 2012 - 12:34

    Karen:

    Leuk om weer te lezen wat je allemaal doet Naadje! Geniet er lekker van! X

  • 11 April 2012 - 13:09

    Tanja:

    hey nadientje !!! ik vind het echt allemaal super klinken hoor !!! heb weer gelachen om je verslag ...dat is echt zo jou ( die opmerkingen ) hahah geniet ze lekker meid en veel plezier met oma en je vriendinnen !!!! dikke kus van ons uit holland !!!! X

  • 15 April 2012 - 20:08

    Ellen:

    geef nel de groetjes en een dikke brasa
    wordt straks wel afkicken zonder al die cocktails. Veel plezier ellen

  • 18 April 2012 - 17:40

    Oma Nelly:

    In mijn koffer ongeveer 5 kg spullen voor je. Je moeder heeft het in mijn tas gestampt.

  • 18 April 2012 - 17:43

    Oma Nelly:

    Kennelijk doe ik iets fout, want ik was nog niet klaar toen mijn reactie al verzonden was.
    Je vader brengt me met de zware koffer naar Schiphol.
    Tot donderdagavond!

  • 19 April 2012 - 19:10

    Tessa:

    Hee Nadientje,
    Had het verhaal allang al gelezen hoor, maar had nog niet gereageerd :$
    Ik lees elk verhaal met plezier.
    En is het nog beetje gezellig met je oma ? :)
    Volgende week komt Nadieh lekker op bezoek. Dus heeel veeel plezieerrrr met Nadieh en met de rest natuurlijk ook.

    Daag klein zwart meisjee ! :D
    xxxxxx

    p.s. ik lees geen verhalen over jongens :$

  • 23 April 2012 - 19:12

    Ans En Dick :

    Hallo Nadine, leuk om te lezen dat het goed met je gaat. Het zal een leuke ervaring voor je zijn. Het zal voor jou een plek worden waar je later nog eens naar terug kunt gaan. En dan echt op vakantie. Een hartelijke groet van ons uit Zeeland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nadine

Actief sinds 06 Jan. 2012
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 19246

Voorgaande reizen:

19 Februari 2012 - 17 Juni 2012

Suriname

Landen bezocht: