Het avontuur is begonnen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nadine Liefting - WaarBenJij.nu Het avontuur is begonnen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nadine Liefting - WaarBenJij.nu

Het avontuur is begonnen

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

20 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

Gisteren begon het avontuur waar ik al zo lang op gewacht heb. ’s Morgens vroeg inspecteerde ik mijn koffer nog grondig of ik niets vergeten was. Ja ik was wat vergeten, namelijk een hele berg kleding die weer keurig opgevouwen lagen in de kast en die ik wegens overgewicht en wegens ‘ik krijg mijn koffer niet dicht’ helaas weer eruit halen. Dat was wel even een tegenvaller, dus ik liet ook met pijn in mijn hart de hele berg kleding achter. Vervolgens heb ik nog afscheid genomen van mijn kat en ben ik richting mijn oma gereden om die op te halen, want ja die hoort natuurlijk bij mijn fanclub. In de auto vroeg mijn oma of ik nog wat vergeten was. Waarop ik verschrikt ja riep. Na wat grijze haren van paps verder en 10 minuten later zat ik met mijn machientje voor mijn rabopas (Ja Ilonka, ik was dat dingetje ook vergeten) weer in de auto. Mijn buren stonden al lachend voor de ramen, want die hadden mij klokslag 5 over 9 uitgezwaaid en die zagen mij weer kwart over 9 uitstappen. Daarna gingen we weer verder naar Schiphol. Helaas nam mijn vader een verkeerde afslag, waardoor ik toch iets te laat op Schiphol aankwam volgens Sara, want zij stond samen met haar familie al te wachten. Inmiddels kwamen wij aan en kwam ook mijn fanclub: Mijn tante, nicht, oom, beide oma’s, Nadieh en Tessa Kortekaas aanzetten. We besloten eerst onze koffers in te leveren zodat we daarna nog wat tijd konden besteden aan onze familie/vrienden, want ja die gaan ons natuurlijk vier hele maanden ontzettend missen. Dat zal heel wat slapeloze nachten bij ze opleveren, maar goed Nadines wil is wet :) Na het wegen werd de trieste mededeling gedaan dat mijn koffer 2 kilo te zwaar was. Ik probeerde al mijn charmes nog in de strijd te gooien, maar dat hielp niet. Echt heel raar. De koffer van madame Pater was ook te zwaar, maar liefst een halve kilo. Nadat ik wat schriftjes heb gedumpt bij de mama van Sara kon mijn koffer – die precies 23,9 kilo woog – mee! Wat een geluk heb ik toch. De moeder van Sara komt ons over 6 weken opzoeken en die zal de overige spullen meenemen. Vervolgens hebben we nog innig afscheid genomen. Dit heeft bij sommige wat traansporen achter gelaten. Na heel veel zoentjes, knuffeltjes, nog een kusje en nog een knuffeltje heb ik afscheid genomen. Vervolgens hebben we voor de douane nog een klein half uurtje kunnen genieten van alle handen die telkens omhoog gingen als wij ons even omdraaiden. Toen we uiteindelijk door de douane waren kon ons avontuur echt beginnen. We hebben nog eventjes rondgelopen, want we hadden tijd zat. Het vliegtuig had wegens technische mankementen een uurtje vertraging (fijn om te weten dat die vliegtuig niet helemaal compleet is, ik bedoel was). Gelukkig ging de tijd snel en voordat ik het wist zat ik lekker in het vliegtuig. In het vliegtuig werden we lekker verwend met drinken en eten. We hoefden in ieder geval geen honger te lijden. Dus Marise, Nadieh, papa, mama en mama van Sara jullie kunnen lekker genieten van al dat eten dat voorbij komt en het vele drinken. Je kunt je zelfs helemaal bezatten met wijn en cognac. De vliegreis duurde ongeveer 9,5 uur. Met wat slapen, muziek luisteren, lezen, eten en drinken, praten, een filmpje kijken (die we niet eens af konden kijken) en wat gelach vloog de vliegreis voorbij. We hebben ook enorm gelachen om onze coole steward. Erwin als je erbij had gezeten, stond je gayarlarm in ieder geval roodgloeiend, hihi :) Ik sta zelfs nog met hem op de foto, hij met een roti pannenkoek die hij in mijn mond probeert te duwen. Nou charmant is die foto niet, maar onze buikspieren waren wel weer flink opgevoerd. Uiteindelijk landden we veilig met piepende banden op de Zanderij in Suriname. Mevrouw Pater en mevrouw Liefting gingen als laatste het vliegtuig uit. Dit leverden natuurlijk wat opmerkingen op bij de stewards en stewardessen. Zij vonden ons maar oude taarten, haha. Wij trokken hier niets van aan en installeerden keurig onze koffertjes en tasjes. Vervolgens hebben we een half uur moeten wachdten voor een stempel. De stempel is 30 dagen geldig. Binnen 30 dagen moeten we ons dan ook melden bij de vreemdelingenpolitie om ons visum te verlegen. Dit verliep allemaal wel redelijk rustig, maar we hadden de tijd. We moeten ons toch ook gelijk inburgeren met het relaxte van hier en weet je dat bevalt me helemaal prima! Daarna hebben we ons koffer gevonden en begon ons avontuur: ‘zoek de neger.. uhh taxi.’ Al snel werden we geholpen door een aardige man. Hij heft ons doorverwezen naar zijn mattie, die toevallig een bus bestuurde. Dat kwam ons heel goed uit, want die kon ons mooi vervoeren naar Mozartstraat 118. Dit duurde iets langer dan de buschaffeur ons vertelde. Volgens zijn schema zouden we ongeveer half 9 arriveren, maar het werd een uurtje later. Ach, maakt niet uit. Ik vond het wel heel vreemd dat ze hier links rijden hoor. Ik ben een aantal keer behoorlijk geschrokken door al die auto’s die op mij af kwamen en ik was opeens ook de bestuurder aan de linkerkant kwijt, die ik uiteindelijk aan de rechterkant vond. Maar het is wel vreemd en een tikkie eng.

Bij stagewonen werden we keurig ontvangen door Kenneth. Hij was erg vriendelijk en liet de kamers zien. Het zag er wel goed uit. Wel heel klein, maar alle belangrijke dingen staan erin: een kledingkast (erg belangrijk), een bed, een bureau, koelkast en een minibadkamer met een douche, toilet en wastafel. Allemaal prima. Beneden ziet het er ook gezellig uit, met tafeltjes, stoeltjes en hangmatten. Ook is er een zwembadje waar we niet met z’n allen in passen, maar wat wel lekker is om lekker af te koelen. Voor de rest zijn er nog twee keukentjes en een wasruimte met wasmachine (erg fijn!). Het ziet er allemaal prima uit en ik denk dat ik het hier wel vier maanden kan volhouden. Ook hebben we ’s avonds al kennis gemaakt met onze huisgenootjes. Erge aardige meiden en jongens. We werden gelijk voor de volgende avond uitgenodigd om mee uit eten te gaan. Dit is natuurlijk altijd leuk! Wel zijn we ’s avonds niet zo heel sociaal geweest en zijn we snel naar bed gegaan. Een aantal spulletjes uit mijn koffers gehaald en mijn bedje opgemaakt. Daarna nog even een koude (!) douche genomen. Ik trok wel gelijk het douchegordijn van de muur, dus dat was niet zo’n heel fijn beginnetje. Met mijn ontechnische handen besloot ik die maar te laten liggen voor de volgende dag en lekker mijn bedje op te zoeken.

Vandaag hebben we niet zo heel veel gedaan. Ik heb het douchegordijn weten op te hangen en ik heb mijn koffers leeggemaakt. Ik dacht eerst nog om uit de koffers te leven, maar dit zorgt alleen maar voor heel veel chaos in mijn koffers, dus ik heb alles geïnstalleerd op mijn bureau, op de koelkast en in de kledingkast. Die zitten nu aardig vol, maar het is gewoon hoe het hoort bij Nadine. Lekker rommelig, beetje chaotisch, maar alles staat! Ook hebben we even boodschapjes gedaan en SRD gepind. We hadden voor het laatst wat gedronken en gegeten in het vliegtuig, dus ik had wel heel erge dorst. We hebben de regen doorstaan en wat vieze regendruppels, prutdruppels en veel gefluit en getoeter van het mannelijke gezelschap hebben we wat eten en drinken weten te halen en zijn we weer lekker naar ons huisje gegaan. We hebben hier lekker gerommeld. Het is vandaag erg slecht weer. Het regent voortdurend, dus het was niet lekker om naar de stad te gaan. Vanavond gaan we de boel maar eens bekijken en anders hebben we nog deze hele week om bij te komen en de boel te verkennen. Morgen gaan we ook nog maar een simkaart kopen om onze contactpersoon te bereiken van stage. Dus dan horen we nog meer.

Liefs, Nadine.

P.S. sorry voor de ietwat lange blog. Dit zaL in het vervolg misschien wat korter zijn.

  • 20 Februari 2012 - 20:28

    Melanie:

    Jeetje, wat een reis al achter de rug zeg! Klinkt alsof jullie er zin in hebben! Even een weekje bijkomen en de omgeving verkennen, en dan aan de bak ;-)! Tip: probeer het met een telefoonkaart en geen simkaart, dat scheelt je bakken met geld. Tenzij je natuurlijk binnenlands blijft bellen, dan kun je beter voor een simkaart gaan! Heel veel succes en ik ben nu al benieuwd naar je volgende blog!! xx Melanie

  • 20 Februari 2012 - 20:32

    Marlies:

    Hoi, dat klinkt allemaal super! Jammer van het weer, maar dat kan alleen maar beter worden! Het gaat vast fantastisch worden allemaal, heel veel plezier! Veel liefs, xxx.

  • 20 Februari 2012 - 21:49

    Marise:

    Hee Lieve Nadine,
    Klinkt allemaal super! Ik hoop dat jullie een super tijd tegemoet gaan, leuk je verhaaltje te lezen! Zonder jullie was het vandaag zeker een stuk saaier! Ik kijk nu al uit naar 21 april! Heeeel veel pleziertjes daar met alle bosnegers:) xxxx

  • 20 Februari 2012 - 21:56

    Nadieh:

    Joehoe!
    Klinkt super leuk allemaaal :D
    Die traansporen heb ik nergens gezien hoor! :O
    Die wijn enzo is wel wat voor mij in het vliegtuig, ga ik misschien niet gillen! Haha
    Veel plezier!

    xxxx

  • 20 Februari 2012 - 22:06

    Simoontje:

    Dit vind ik een leuke afsluiter van mijn dag om te lezen, nu ga ik slapen! Succes met de komende week en het acclimatiseren :) Wel even goed de weg zoeken naar je stage school hè ;) Anders dan weet je het wel... dan eet je alleen nog maar Chinees.

    xje

  • 21 Februari 2012 - 02:25

    SARA!:

    Herkenbaar zeg:).

  • 21 Februari 2012 - 13:40

    Marielle Binken:

    Leuk om te lezen,dat alles goed is gegaan, ik blijf je volgen.
    Heel veel plezier en geniet van alles wat je meemaakt.
    Gr. Marielle

  • 21 Februari 2012 - 18:18

    Manon:

    Hee Nadine,

    Wat goed om van je te lezen dat je veilig bent aangekomen en het onwijs naar je zin hebt.

    Geniet ervan!

    Liefs, Manon

  • 21 Februari 2012 - 21:53

    Petra Liefting:

    Hoi Nadine!! Wat super gaaf dat je stage loopt in Suriname! Nel heeft je site op Facebook gedeeld. Vandaar dat ik je verhaal heb gelezen! Leuk geschreven. Heel veel succes en veel plezier daar! Laat het allemaal maar lekker over je heen komen. Dikke kus van de zus van Nel. Xx Petra

  • 21 Februari 2012 - 21:53

    Petra Liefting:

    Hoi Nadine!! Wat super gaaf dat je stage loopt in Suriname! Nel heeft je site op Facebook gedeeld. Vandaar dat ik je verhaal heb gelezen! Leuk geschreven. Heel veel succes en veel plezier daar! Laat het allemaal maar lekker over je heen komen. Dikke kus van de zus van Nel. Xx Petra

  • 21 Februari 2012 - 23:20

    Jos:

    Hoi Nadine, klinkt allemaal al super. Geniet er maar lekker van, dat gaat jou vast wel lukken met al die leuke mensen om je heen, bovendien heb je volgens mij al heel veel lol met Sara. Jammer dat het video-skypen nog niet echt lukt, zit toch wel in de vebinding denk, hopelijk komt daar wat verbetering in Ciao, pap

  • 22 Februari 2012 - 21:50

    Caty :

    Hoi, Nadine.Goed om te lezen dat je goed bent aangekomen. Het zal best allemaal wel spannend zijn, maar ook erg leuk , lijkt mij. Een ervaring die je lang bij zal blijven! Geniet van alle leuke dingen en mensen die je vast tegen gaat komen en ik zal je af en toe een mailtje sturen.Liefs van ons hier op de Ruygekroft. Caty

  • 25 Februari 2012 - 12:06

    Ellen:

    He nadine klink allemaal super. Geniet ze

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nadine

Actief sinds 06 Jan. 2012
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 19259

Voorgaande reizen:

19 Februari 2012 - 17 Juni 2012

Suriname

Landen bezocht: